خرید#تحقیق درباره خداباوري و اخلاق زيست محيطي#

تحقیق درباره خداباوری و اخلاق زیست محیطی,اخلاق زیست محیطی, خداباوریتحقیق درباره خداباوري و اخلاق زيست محيطي#1793487#gop
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع تحقیق درباره خداباوري و اخلاق زيست محيطي می باشد.

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 14 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

يكي از حوزه‌هاي فكري اصلي كه در دوران معاصر توانسته است، پيوندي ميان تفكرات نظري در رشته‌هايي چون فلسفه و الهيات و مسائل و معضلات عملي زندگي بشر برقرار دارد. دانشي است كه از آن به اخلاق كاربردي (Applied Ethics) تعبير مي‌شود. اخلاق زيست محيطي (Ethics Enviromental) از شاخه‌هاي اين دانش است. در اين اخلاق براي حل مسائل ناشي از بحران زيست محيطي كه مي‌توان گفت خطيرترين بحران جهان كنوني است، چاره‌جويي مي‌شود. اخلاق زيست محيطي و مسائل قابل طرح در اين دانش دامنه گسترده‌اي دارند. ولي يكي از مسائل اين دانش نسبت ميان دين و محيط زيست است، به اين معنا كه آيا دين به طور كلي مي‌تواند به حال شرايط زيست محيطي موثر باشد و اگر آري، آيا تأثير آن مثبت است يا منفي. بديهي است كه چون اديان خود متنوع‌اند و به علاوه در متن هر دين نيز مذاهب مختلفي موجود است، نمي‌توان به دنبال پاسخي كلي و فراگير براي اين پرسش بود.

به همين دليل در مقاله‌اي كه ذيلاً مي‌خوانيم، نويسنده به اين مهم عنايت دارد و مي‌كوشد تا بر مبناي تصور اديان مختلف از خداوند، به نوعي آنها را طبقه‌بندي كند و بر اين اساس به تشريح پاسخ بالفعل يا بالقوه‌اي كه بر مبناي هر يك قابل ارائه است، بپردازد. بنابراين در تقسيم كلي اديان را به خدا باور (theist) ونا - خداباور (non - theist) تقسيم مي‌كند. دين خداباور ديني است كه به وجود ساحتي متعالي براي عالم كه متشكل از خدا يا خدايان و ديگر موجودات مقدس است، باور دارد. و هر ديني كه چنين ساحتي براي عالم قائل نيست، ديني نا - خداباور است و از اين جهت چنين ادياني را مي‌توان حتي اديان الحادي (atheist) خواند. هر چند در ابتداي مقاله نسبت ميان اديان نا - خداباور با محيط زيست مورد بحث قرار گرفته است، ولي بخش عمده‌اي از مقاله نسبت ميان اديان خداباور و اين موضوع را بررسي مي‌كند.

از آنجا كه خداوند و به تعبير كلي ساحت متعالي عالم، وراي توصيف و تقرير (ineffable) است، بنابراين نمي‌توان به معناي حقيقي كلمه وصف و نعتي را در مورد چنين موجود يا موجوداتي به كار برد. اين همان مسأله‌اي است كه در فلسفه دين از آن به مسأ‌له «سخن گفتن از خدا» تعبير مي‌شود. ولي اينگونه نيست كه به هيچ‌وجه نتوان درباره چنين موجوداتي سخن گفت، گو اينكه اين نوع سخن گفتن اغلب به شيوه تشبيه و تمثيل برگزار مي‌شود. به همين دليل نويسنده مي‌كوشد تا تصورات مختلف از نسبت خداباوري و محيط زيست رادر قالب تشبيهات مختلفي كه نزد اصحاب اديان معمول است. طبقه‌بندي كند و در هر مورد معلوم سازد كه از تشبيه مربوط چه نوع اخلاق زيست محيطي نتيجه مي‌شود.

تعريف خداباوري (theism) آسان نيست، ولي اين اصطلاح دلالت بر مجموعه‌اي از نظريات مابعدالطبيعي مختلف دارد. وجه اشتراك اين نظريات يا در اين عقيده است كه ساختار واقعيت مشتمل بر يك الوهيت كامل يگانه (خداي مطلق يا ايزد بانوي مطلق) است يا در اين عقيده كه ساختار واقعيت مشتمل بر يك يا چند خداي ناكامل (خدايان، ايزد بانوها، فرشتگان، ارواح محلي، شياطين) است. خداباوران عموماً معتقدند كه وجود يا وجود‌هايي الوهي موجود است و اينها موجوداتي نيرومند‌تر از انسان‌ها هستند و قادرند لااقل به صورتي گهگاهي در برخي قوانين طبيعت تصرف كنند.

تعريف اخلاق زيست محيطي نيز آسان نيست ولي اين اصطلاح عموماً دلالت بر مجموعه‌اي از نظريات اخلاقي مختلف دارد؛ وجه اشتراك اين نظريات يا در اين نظريه است كه انسان‌ها وظايفي مستقيم نسبت به طبيعت دارند يا در اين عقيده كه انسان‌ها وظايف غيرمستقيم در خور اعتنايي در قبال طبيعت بر عهده دارند.

فيلسوفان محيط زيست عموماً معتقدند كه فاعل‌هاي اخلاقي بايد بر مبناي توجه به بهروزي حيوانات وحشي، گياهان و فرايندهاي طبيعي، يا بر مبنايي چيزي كه آلدولئوپولد (2)، از طرفداران حفظ محيط زيست در آمريكا، از آن به «سرزمين»(3) تعبير مي‌كند، قيد و بندهايي براي رفتار خويش قرار دهند.

حال، هر نظريه اخلاقي كه بيشترين ارزش را براي سياست ناظر به ممانعت از توسعه و تحول در عرصه‌هاي حيات وحش و حفظ گونه‌هاي در معرض خطر قائل مي‌شود، نظريه بوم محورانه(4) مي‌ناميم و از هر نظريه اخلاقي‌اي كه اين اولويت‌ها را معكوس مي‌سازد و بيشترين ارزش را براي تشويق توسعه و اشتغال اقتصادي قائل است، به نظريه انسان محورانه(5)، تعبير مي‌كنيم. هر دو گروه اصحاب اخلاق زيست محيطي ممكن است براي توجيه موضع خويش يا مباني مشابه يا مباني متفاوتي را مورد استناد قرار دهند. براي مثال ممكن است هر دو گروه به اصول خداباورانه، استناد كنند. وقتي بوم محوران يا انسان محوران، براي توجيه احكام اخلاقي عملي‌شان، براي مثال، به اراده خداوند استناد مي‌كنند، در آن صورت رابطه مابعدالطبيعه خداباورانه با اخلاق زيست ‌محيطي، وارد صحنه مي‌شود.



مطالب دیگر:
🔍پکیج شبیه سازی طراحی کنترل کننده کوادروتور QUADROTOR بر اساس ترکیب دو مقاله سال 2016 در متلب🔍پاورپوینت مفاهیم و مفروضات بنیادی در حسابداری🔍پاورپوینت حسابداری شركت های تضامنی در اصول حسابداری (تشكيل، تقسيم سود، انحلال)🔍پکیج شبیه سازی پروتکل مسیریابی کیفیت خدمات در شبکه های Ad hoc ادهاک Manet با ns2🔍پاورپوینت سود هر سهم و عملیات تقسيم سود در شرکت سهامی🔍مقاله ترجمه شده با عنوان تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر نوآوری مبتنی بر دانش: نقش نادیده گرفته شده و🔍پاورپوینت انواع استراتژی و استراتژی در عمل🔍پاورپوینت منظومه شمسی🔍تحقیق افت تحصیلی در دانش آموزان🔍پاورپوینت حسابداری مواد و گردآوری اقلام بهای تمام شده سربار در حسابداری صنعتی🔍پاورپوینت هزینه یابی سفارشات و هزینه یابی مرحله ای در نظام دائمی بهای تمام شده🔍پاورپوینت روش جستجوی دودویی🔍پاورپوینت حساب های کاربری در ویندوز🔍پاورپوینت بررسی خط مشی گذاری عمومی و دولتی🔍پاورپوینت توییتر🔍پاورپوینت مقایسه دنیای واقعی با دنیای مجازی🔍پاورپوینت دوربین نقشه برداری توتال استیشن🔍پاورپوینت سیستم هزینه یابی مرحله ای کار در جریان ساخت و هزینه یابی استاندارد🔍تحقیق تأثیر حافظ بر ادبیات ایران و جهان🔍پاورپوینت نعل درگاه🔍تحقیق افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عام (رشته مدیریت مالی)🔍پاورپوینت ساختارگرایان در مدیریت و تئوری های مدیریت پیشرفته🔍تحقیق سرقت تعزیری (درس کار تحقیقی2 رشته حقوق)🔍پاورپوینت الگوریتم RankBrain و تأثیر تجربه کاربری بر سئو🔍پاورپوینت دیدگاه های کلاسیک در جامعه شناسی